Monday, February 22, 2010

kegemberianku..

assalmualaikum...

sudah lama ak tidak menulis. hanya rasa dan perasaan yang bermain di hati. tiba-tiba ak terasa ingin meluahkan sesuatu. buat peringatan diriku sendiri.cukuplah dengan diri yang mengerti kata-kata ini.

>>>>kesunyiankah diriku???

soalan yang sring bermain di fikiranku. ak sentiasa berusaha mencari jawapan. sepanjang hidup ini, tidak pernah ak mempunyai insan yang ak ingati selain daripada keluargaku.Kenapa aku harus mengenali orang lain, sedangkan diri ini semakin hari semakin mendekati mati. kenapa aku harus mengenali merekA sedangkan ak masih belum mengenali DIA yang sepatutnya aku cintai. cukuplah ak mengisi nyawa ini dengan hanya mencari keredhaanNya.ini yang bermain di fikiranku.

Die memberikan ak nyawa, dia menunjukkan ak jalan yang benar, DIA memberikan ak kekuatan dan kemampuan untuk mengingatiNya, di kala aku Leka, DIA menunjukkan aku jalan yang lurus, di waktu diri ini ingin melakukan kemungkaran, diberikanku kesukaran. membuat diri ini berputus asa untuk melakukanNya, di waktu ak melakukan kesilapan, DIA berikan aku masa untuk bertaubat dan mengingatinya kembali.

Sampai suatu masa, aku terfikir.adakah tidak cukup dengan hanya mengenali Allah. Perlukan ak mempunyai teman?? soalan yang ak tidak menemui jawapan. Kemudian aku menemui insan-insan yang saling berusaha demi mendekatkan diri kepadanya. Membuat diri ini tergerak untuk menolong dan bersama dengan mereka.aku berasa gembira berusah bersama-sama mereka. Kemudian ak memahami bahawa kepentngan untukku menyeru saudaraku seislam yang lain kepadaNya. Sepanjang tempoh itu, banyak yang telah aku pelajari.tetapi soalan itu tetap menghantuiku.

Kini, aku terfikirkan kembali tentang peribadi silamku yang lalu, diri yang tidak merasa kepentingan mengenali mereka yang lain.hanya memikirkan tentang ibadatku semata-mata. yang ingin mengikuti langkah sufi walauku tahu diri ini jauh dari amalan mereka tetapi, golongan sufi ini yang menjadi pembakar semangatku. mendekatkan diri kepadaNya sepanjang nyawa mereka.

Kini, aku membandingkan amalan ku dengan sahabatku yang lain, semakin jauh dirasakan. Ak mengajak orang kepadaNya sedangkan aku mersa diri ini semakin melupakanNya.Aku berkata kesusahan dalam mencari kasih dan keredhaanNya adalah kegembiraan buatku, tetapi aku semakin jauh dariNya.aku semakin keliru.dapat kurasakan diriku semakin lemah, semangaku kian pudar, dunia semakin tidak bererti buatku. ''Ya, Allah. bantulah aku dalam mencari cintaMU''...

No comments: